Askø færges historie

Ved åbningen af jernbanen mellem Maribo og Bandholm i 1869, blev der den 2. oktober indsat et mindre skib ”Mariboe” til rutesejlads Bandholm-Feiø-Fæmø-Askø-Kragenæs-Saxkøbing. Ruten blev ikke nogen succes og blev indstillet ved udgangen af 1870, da der på det tidspunkt ikke var et tilstrækkeligt behov for en sådan rute.

Fra 1882 til 1919 blev Askø besejlet fra Bandholm af følgende dampskibe:

I perioden efter 1897 foretages besejlingen til og med 1906 ved 1 daglig tur, der udvides til 2 daglige ture i perioden frem til 1915, hvor krigssituationen igen reducerer til en tur. Fra 1912 indgår Askø i sejlplanen. Turen
gennemføres fra 1912 med S/S Rudkøbing frem til 1919, hvor ruten igen overgår til lokalt initiativ

SS Syltholm

I 1919 blev dampskibsselskabet ”Smålandshavet” oprettet, og det betjente ruten Bandholm-Askø-Femø-Fejø frem til foråret 1963. I den periode blev ruten betjent af 3 skibe:

Femøsund I
Færgen M/S FEMØSUND.

I 1963 købte Maribo Kommune færgen ”Askø” af den norske kommune Brevik, og den sejlede frem til den nybyggede og nuværende katamaranfærge M/F Askø blev indsat i 1993.

M/F Askø

HISTORIE:

1951:               Afleveret til Brevik Kommune, Norge under navnet ”Brevik Kommunale Ferje No. 6”. Indsat i rutefart Brevik/Porsgrund – Slethelle. 30-01-1963:    Solgt til Maribo Kommune, Danmark. Indført 01-04 . Navn uændret.
11-06-1963:   Omdøbt til ”Askø”.
12-06-1963:   Indsat på ruten Askø – Bandholm.
1989:              Ny hovedmotor installeret. Fabrikat Volvo Penta på i alt 210 hk.
16-09-1993:   Omdøbt til ”Lilleø”.
29-10-1993:   Sejlede sidste tur. Oplagt i Bandholm.
17-12-1993:   Solgt til Stevns Charter & Towage A/S, Svendborg. Navn uændret.
23-12-1993:   Solgt til Svendborg Skip K/S, Svendborg. Oplagt som restaurationsskib i Svendborg havn.
1995:              Oplagt ved Svendborg Skibsværft.
06-03-2000:   Solgt til Stevns Shipping A/S, Svendborg. Navn uændret.
15-06-2000:   Solgt til Restaurations- kompagniet Foys Int. V/ Mette Christensen, Holte. Oplagt i kanal på Holmen, København

Fra 1963 blev ruten ændret til kun at sejle mellem Bandholm og Askø – og ikke længere betjene Fejø (Dybvig) og Femø

Doris Agnete Bruun

Færgen blev afleveret og navngivet den 29. oktober 1993. Skibet blev navngivet af Doris Agnete Bruun (født 6. marts 1898 på Lilleø), som var den dengang ældste beboer på Askø/Lilleø (95 år).

I 2021 har Lolland kommune købt M/F Ulvsund – nu M/F Smålandshavet, som skal anvendes som afløserfærge når 1 af Lolland Færgefarts 3 færge er på værft. Ulvsund kan endvidere chartres af andre selskaber, samt anvendes til Ø-hopsejlads mellem Fejø-Femø-Askø.

Askø havn:

Sejladsen med roer blev over tiden en omfattende affære. Sukkerfabrikken i Sakskøbing benyttede sig flittigt af pramme. Fabrikken havde en ganske betydelig transport fra Femø, Fejø og Askø, der blev besejlet af syv pramme og en slæbebåd.

I 1930 blev der afholdt licitation over udbygning af Askø Havn. 1965 var året hvor der blev etableret nye færgelejer i både Bandholm og i inderhavnen på Askø. Tidligere havde færgerne lagt til på en anløbsbro, og i begyndelsen blev fragt og dyr hejst om bord.

Til ”Femøsund III” blev der i 1953 etableret en midlertidig broklap på øst siden.

Kilder:

  • Maribo lokalhistoriske arkiv